Tijdens het studeren, het leven die je soms confronteert met de weerbarstige realiteit en je eigen ontwikkeling door die twee, doet soms een lampje branden. Een heldere les die essentieel blijkt te zijn in je theologische leer, het studieproces of je geloofsleven. Doordat die drie zo verbonden zijn in deze studie, is het vaak een relevante les voor elk domein. Om deze essentiële lessen niet te vergeten door de hoeveelheid van lesstof en de drukte van het leven, komt de grijze potlood dan uit mijn etui tevoorschijn. Achterin mijn Bijbel is ruimte voor aantekeningen, die ik gebruik voor het verrassend genaamde kopje: ‘Lessen die essentieel zijn:…’. Ik schrijf ze op als feiten. Met grijs potlood, want wie leert en herziet nooit een gevonden visie? Degene die niet werkelijk leert.
De essentiële lessen van studiejaar 1 luiden als volgt:
- Wat je ook leert, hoe relevant, hoe goed, hoe leerzaam ook, als je Jezus uit het oog verliest, ga dan eerst weer terug naar Hem! Focus op Hem, Zijn liefde (door Hooglied bijvoorbeeld), Zijn offer en overwinning aan het kruis en jullie relatie.
- Jezus hield vol aan het kruis, zodat Hij iedere seconden van de hele eeuwigheid met je kan zijn. Hoeveel moet je van iemand houden om dan geen irritatie of verveling te verwachten? Hij gaf er Zijn leven voor. Voor jou, voor die ander, voor ons.
- We hebben anderen nodig om meer van Jezus te kunnen zien.
- We ervaren God door onze zintuigen. Ze gebruiken voor tegenstrijdige dingen, verstoord de ‘verbinding’ met God, het brengt ruis op de lijn.
- Iedere profeet, priester of koning in het Oude Testament verwijst onvolmaakt naar Jezus, die als enige al deze rollen wel perfect heeft vervuld.
- Het welvaartsevangelie is een trap na voor hen die lijden, de verdomhoek in, van de gemeente. Het juiste perspectief en de tegenhanger hiervoor is de Bergrede in Matth. 5-7.
- Menselijke waardigheid die God oorspronkelijk had gegeven (Gen.1:26), wordt in Jezus hersteld. Hij werd ook mens, waardoor God zich nooit meer van de mensen kon afscheiden. Als volmaakt en overwinnend Hoofd, kunnen wij (Zijn Kerk) Zijn lichaam zijn, hier op aarde (Efeze 1:18-23). Straks worden we met Jezus hersteld, als offer aan God, en in oorspronkelijke bedoeling en waardigheid gezet (1 Kor. 15:20-28). Zie ook Psalm 8.
- God de Vader en Schepper bestaat niet uit fysiek materiaal, zoals ons lichaam en heeft dit ook niet nodig om te bestaan. Toch schiep Hij een fysieke wereld, mensen, dieren, etc. Zelf heeft Hij geen eten of drinken nodig, maar gaf ons een eindeloze variatie aan smaken en gebruikt deze voor al Zijn ingestelde feesten. Zelfs het Bruiloftsmaal in de hemel, waar ze opnieuw overbodig gemaakt konden worden. Waarom? Wat een overvloed en goedheid aan niet-essentiële zegeningen voor ons als mensen.
- De hele Bijbel ademt het ritme van de Exodus (zie Echoes of Exodus (A. Roberts & A. Wilson, 2018).
- Belofte als rode draad door de Bijbel: ‘I will be your God, you will be My people and I will dwell with you again.’
- God heft de wereld gemaakt met plezier. Er met plezier van genieten is een vorm van lofprijzing, dankzegging.
Ik kijk uit naar de lessen die nog volgen, bovenstaande bijschaven en nieuwe momenten van verwondering.
Reactie plaatsen
Reacties